Terug naar het overzicht

Test: Scania S 500: sensationeel zuinig

Gepubliceerd op 03-03-2017 00:00 uur

Scania Duitsland stuurde de nieuwe S 500 de weg op voor een individuele test en maakte indruk met een fascinerende techniek, exclusief comfort en een superlaag verbruik. “Petje af” is de uitdrukking die je al gauw over de lippen komt wanneer je de resultaten van deze eerste test met de nieuwe Scania goed tot je door laat dringen.

Omstandigheden
Want onder klimatologische omstandigheden – eind vorig jaar – die voor de overige truckmerken aanleiding zijn hun testauto’s maar liever binnen laten staan in afwachting van beter weer, ging Scania met een van haar nieuwe trucks nog onbevreesd op pad, en scoorde. Want de nieuwe Scania S 500 A 4x2 NB Highline (500 PK, 2.550 Nm), zoals onze testtruck voluit heette, wist een gemiddeld brandstofverbruik te realiseren van 39,7 l/100 km bij een gemiddelde snelheid van 71,5 km/uur. Daarmee werd voor het heerst met een truck uit de klasse van 500 PK en meer op ons Duitse testtraject een verbruikswaarde onder de 30 liter per 100 km gerealiseerd. En dat bij nevelig, bewolkt en koud weer, met temperaturen tussen de 4 en 11 graden Celsius. Wel bleef de hoeveelheid wind beperkt, met een windkracht tussen 4 en 9 km/uur. Onder die omstandigheden wist onze testtruck op het snelweggedeelte van ons testcircuit een gemiddeld verbruik van 26,2 liter per 100 kilometer te realiseren bij een gemiddelde snelheid van 79.7 km/uur, Gereden werd met de CCAP in de modus “Eco” en een regelbereik tussen 75 en 92 km/uur. 

 

Nieuwe maatstaf

Het op de markt komen van een nieuwe truck betekent doorgaans dat de normen weer wat worden aangescherpt. Zo wordt deze nieuwe Scania meteen kampioen zuinigheid op ons snelwegtraject, met een gemiddeld verbruik van 27 liter per 100 kilometer, een waarde die tot nu toe iets onder de 30 liter bleef hangen. Het geeft aan dat de truckfabrikanten de afgelopen jaren sinds de introductie van de Euro 6 emissienorm niet stil hebben gezeten, maar hard hebben gewerkt aan een verdere verfijning – bijvoorbeeld door de aandrijflijn nog eens onder handen te nemen, maar ook door de ontwikkeling van op GPS gebaseerde cruise control en elektronisch gestuurde remsystemen die door hun vooruitziende blik het verbruik verder omlaag wisten te drukken. Wel moet er uiteraard rekening worden gehouden met het AdBlue verbruik. Daar scoort de DC13 motor met alleen SCR dan weer wat minder goed, hij snoept maar liefst 2,4 liter per 100 kilometer uit het AdBlue reservoir. Ofwel 7,8 procent van het dieselverbruik over 100 kilometer. Meer details zijn te vinden in het kostenoverzicht. Bij de kostprijscalculatie daar in Duitsland wordt uitgegaan van een prijs van 1,10 euro per liter diesel en 0,45 euro per liter AdBlue. Het eindresultaat is een totaalverbruik van 30,7 liter per 100 kilometer, op de snelweg wordt een verbruik gemeten van 27 liter per 100 kilometer. In beide gevallen wordt alleen gekeken naar het dieselverbruik, omdat AdBlue zich in de milieubalans grotendeels neutraal gedraagt.

 

Interessante rijstijltest

Ook bij deze nieuwe generatie van Scania kan de chauffeur binnen een bepaald kader kiezen voor de modi “Eco”, “Standaard” of “Power” en de kruissnelheid met een zekere vrijheid selecteren. Onderdeel van een dergelijke modus zijn aangepaste rijstijlen en schakelstrategieën. Maar uitgangspunt blijft toch dat de chauffeur zo veel mogelijk in de “Eco” modus rijdt, ook als hij haast heeft, en 85 km/uur aanhoudt als kruissnelheid.
Het bewijs levert de tweede testrit over de snelweg, met de cruise control (CCAP bij Scania) instelling op “Standaard” en een kruissnelheid van 85 km/uur met toegestane afwijkingen naar boven en beneden van 5 km/h. Die instelling levert bij de S 500 een gemiddelde snelheid van 79.7 km/uur op, waarmee hij net zo snel is als in de “Eco” stand. Ook qua verbruik is het verschil minimaal, met een zuinige 28,1 liter per 100 kilometer. Vergeleken met de “Eco” ronde (kruissnelheid 82 km/h plus 7 km/h minus 10 km/h) kwam het verbruik 7,3 procent hoger uit.

 

Overtuigende rijindrukken

Met 500 PK motorvermogen bij 1900 omwentelingen per minuut is onze testtruck geen echte uitblinker wat betreft prestaties. Het biedt de S 500 maar net toegang tot de koningsklasse. Maar met zijn maximale koppel van 2550 Nm tussen 1000 en 1300 omwentelingen van de krukas wordt het verhaal anders. Met een dergelijk koppel sluit hij aan op de V8 motoren van Scania. Het is spectaculair te zien hoe de S 500 spelenderwijs wegrijdt en soepel op snelheid komt. In een klim is hij in staat terug te zakken naar 900 toeren en zich daar vast te bijten. Zonder verder terugschakelen sleurt hij de combinatie naar boven.
Opvallend is ook de geniale combinatie van Opticruise met twee-pedaals-technologie, de door GPS ondersteunde CCAP (Cruise Control with Active Prediction) en de toegevoegde Ecoroll functie. Het bood Scania de ruimte tot een nog fijnmaziger verruiming van de dynamiek. Bovendien kwam er meer kaartmateriaal ter beschikking, bijvoorbeeld trajecten met een gemengde topografie. Op een dergelijk traject rij je uiteraard met de CCAP ingeschakeld, om te garanderen dat de S 500 het Duitse traject zo zuinig mogelijk aflegt. 
Het is steeds weer indrukwekkend te zien hoe deze intelligente snelheidsregeling perfect aansluit op het hoge koppel van de DC 13 motor en daardoor tijdens een klim in staat is het onderste uit de kan te halen qua draaimoment. Zo trok het testvoertuig ook op de steilste klims op de snelweg en de secundaire wegen, met een stijgingsgraad van zes tot acht procent, de eigen massa van 40 ton probleemloos omhoog in de negende versnelling, met een weg snelheid van rond de 50 km/uur en bij een motorsnelheid van 1350 tpm. Waarbij het uiteraard lekker meegenomen is dat de S 500 de beschikking heeft over een vermogen van 12,5 PK per ton en een hoogste koppel van 64 Nm/ton.

 

Fascinerende techniek

De nieuwe truckgeneratie van Scania heeft al met al veel fascinerends te bieden. Een hoofdrol speelt uiteraard de derde Euro 6 generatie van de DC 13 motor met uitsluitend nog SCR technologie om aan de emissienormen te voldoen dankzij het nieuwe motormanagement, en uitvoerig onder handen genomen componenten als de verbrandingskamer, verstuivers en de inlaatluchtkoeler. De motoren werken nu met een hogere bedrijfstemperatuur, een thermostatisch geregelde olietemperatuur en directe aandrijving van de koelventilator. Ook bij de gerobotiseerde tweepedaals versnellingsbak Opticruise met rijstijlkeuze werd met verbeteringen aan de software de inbouw van een koppelingsrem op de secundaire as de werking verder geoptimaliseerd. Het resultaat is een beperking van de schakeltijden met 45 procent, en dus een kortere onderbreking van het draaimoment, maar ook meer schakelcomfort en het beter onder druk houden van de turbolader. Al deze maatregelen vormen weer een aanzet voor een verdere beperking van het verbruik.
Verder werd een nieuwe vooras met luchtvering ontwikkeld, die zich tijdens de test presenteerde als een comfortabele toevoeging met een positieve uitwerking op de rijstabiliteit. De met 50 mm verlengde wielbasis verbetert de rechtuit stabiliteit – de nieuwe S 500 rijdt als op rails.

 

Attractief topmodel

Met de S 500 stuurde Scania een bijzonder attractieve vertegenwoordiger van haar nieuwe generatie trucks naar ons testtraject, voor een eerste individuele kennismaking met deze trucks. De geheel nieuwe S-serie, met een vlakke cabinevloer, staat helemaal bovenaan het modellengamma, met als toppunt de S Highline slaapcabine, de beste cabine uit het nieuwe programma.
De S 500 is met zijn bijna vier meter hoge Highline cabine en wat hoekige vormgeving een indrukwekkende verschijning. De eerste indruk van de testtruck is dat hij qua vormgeving aansluit bij de huidige generatie Scania trucks. Ook aerodynamisch is het een knappe truck, ontstaan uit een kubus die in de windtunnel verder werd ontwikkeld tot een cabine met een lage luchtweerstand. 

 

Doordacht model

Bij haar nieuwe generatie heeft Scania niet alleen goed nagedacht over de trucks en trekkers zelf, maar ook over een aerodynamische integratie van externe componenten in deze configuraties. Zo werden speciale windgeleiders ontwikkeld. Leverbaar zijn nu dak-spoilers in drie verschillende hoogtes voor elk type cabine. Voor trekkers, die regelmatig van oplegger wisselen, zijn er dakspoilers met manuele hoogteverstelling. Verder zijn er zijspoilers in vier verschillende lengtes, om de ruimte tussen de cabine en de opbouw van trucks, en tussen trekkers en opleggers, aerodynamisch af te dekken. Ze vormen een nauw aansluitende overgang tussen de cabine en de opbouw c.q. de oplegger. 
Ook de zijfenders spelen een belangrijke rol, Scania heeft ze bij haar nieuwe generatie onderverdeeld in drieën, waarbij het eerste en derde deel even lang zijn en het tweede de ruimte ertussen opvult. Door deze oplossing is de ruimte bij trekkers en bakwagens makkelijker op maat te maken.

 

Met LED licht

De nieuwe generatie trucks van Scania is standaard uitgerust met H7 koplampen, maar optioneel zijn de Xenon lampen door LED-verlichting te vervangen. Het LED licht zorgt niet alleen voor een unieke vormgeving waaraan de nieuwe Scania onmiddellijk te herkennen is, maar ook voor lagere kosten door de langere levensduur van de lampen. 
Bijzondere aandacht was er voor de chauffeur en zijn werkplek. Bij alle cabines worden de treden trapsgewijs boven elkaar geplaatst en is de positie van de chauffeursstoel wat aangepast door hem 65 mm naar voren te halen en 20 mm naar links. Verder is het instrumentenpaneel wat lager in het dashboard geplaatst voor een beter zicht, is de verstelbaarheid ruimer, zijn de bedden wat breder en biedt het voertuig meer veiligheid. Het testvoertuig heeft in vergelijking met de voorganger 16 cm meer stahoogte te bieden, 6,5 cm meer ruimte in de lengte en twee cm in de breedte. De bergruimte boven de voorruit biedt 57 procent meer volume. Voor de nieuwe eenpersoons versie van de cabine zijn nieuwe bergvakken tegen de achterwand beschikbaar. 
Nieuw is ook de geïntegreerde standairco. Verder is deze Scania de eerste truck die naast airbags voor de chauffeur en bijrijder ook zijairbags heeft. 

 

Overtuigende presentatie

De testrit met de Scania S 500 kenmerkte zich door een fantastisch rijgevoel dankzij een excellent stuurgedrag, een uitstekend zicht rondom, een aangenaam geluidsniveau in de cabine en de soepele aandrijving. Opvallend bij de totaal nieuw ontwikkelde cabine waren de comfortabele trapsgewijs geplaatste treden. Ook het interieur van deze nieuwe Zweed is een goed geslaagd project, onder andere door de vlakke cabinevloer waardoor je gemakkelijk van links naar rechts door de cabine schuift. De technici en vormgevers verbeterden de zitpositie, het zicht rondom en de werkplek voor de chauffeur.
Wel zijn de zonnekleppen voor de chauffeur en bijrijder slecht te bereiken, en valt er een wat blikkerige resonantie te bespeuren onderin het toerengebied bij vollast. 
Daarmee beschikt Scania over een paar stevige argumenten om de prijsverhoging van 10 tot 15 procent voor deze nieuwe generatie te verantwoorden. (Adelbert Schwartz)

 

Connectivity

Trucks die deel uitmaken van een netwerk vormen op dit moment al de sleutel naar winstgevendheid in de transportsector. Bij Scania gaan ze ervan uit dat binnen enkele jaren de kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en het daadwerkelijke gebruik van de geboden diensten het verschil in deze sector zal uitmaken tussen de premium merken en de rest. Voor Scania is dat reden genoeg om steeds meer connectieve diensten aan te bieden waar zowel de chauffeur als de ondernemer van kunnen profiteren. Met de introductie van een nieuwe Communicator generatie wil Scania de toekomst van de bedrijfsauto intelligentie waarborgen. Daarop aansluitend zijn er plannen voor een flexibel onderhoudsinterval. Het zou kunnen betekenen dat het vervangen van de motorolie afhankelijk wordt van de zwaarte van de inzet en op kan lopen tot een interval van 150.000 kilometer. Ook het al beschikbare dienstenpakket zoals Fleet Management, Tachograph Services en Driver Services wordt continu verder ontwikkeld met aanvullende diensten, zoals een nieuwe vorm van inschakelen van de stand-verwarming en een verbetering van de communicatie tussen de chauffeur en de planning. Het Ecoution programma van Scania, met o.a. diensten rond de voertuigspecificatie, de chauffeurstraining en het informeren van de chauffeur heeft zich al vele jaren bewezen. 

 

KOSTPRIJSCALCULATIE

Trekker/oplegger voor het internationale goederenvervoer
Motor: inhoud (liter)/vermogen (PK)                12,7/500
Wett. GCW (kg)                                 40.000
Bruto belading testtruck (kg)                    25.000
 
Randvoorwaarden
Full service leasing (Euro/maand), (1)                 1.650
Actieve dagen (dagen/jaar)                        240
Economische levensduur (maanden)                       48
Jaarkilometrage voertuig (km/jaar)                125.000
Jaarkilometrage snelweg tol-plichtig (km/jaar)            100.000
Banden (Euro/maand) (2)                             56,25
Gemiddeld brandstofverbruik tijdens test (l/100 km) (3)        30,60
Verbruik AdBlue (l/100 km) (3)                          2,30
Verbruik diesel en AdBlue, omgerekend naar prijs 
(Euro/100 km                                30,60
Tol snelwegen (Euro/100 km = ct/km)                    13,50
Rekenprijs diesel (Euro/liter)                          1,10
Rekenprijs AdBlue (Euro/liter)                          0,45

Variabele kosten
Kostprijs diesel(Euro/100 km= ct/km)                   32,67
Kostprijs AdBlue (Euro/100 km = ct/km)                     1,04
Tol snelwegen (Euro/100 km = ct/km                   10,80
Variabele kosten divers (Euro/100 km = ct/km)               44,51

Vaste kosten
Leaseprijs (Euro/jaar)                         19.800
Banden (jaar)                               675
Verzekering & Belasting (Euro/jaar)                7.926
Vaste kosten (Euro/jaar)                             28.401
Vaste kosten (Euro/dag)                        118,34        

Calculatie 1: kosten per jaar
Full service lease (Euro/jaar)                        19.800 
Banden (Euro/jaar)                               675
Brandstof (Diesel en AdBlue) (Euro/jaar)               42.131,25
Tol (Euro/jaar)                                   13.500
Verzekering & Belasting (Euro/jaar)                     7.926
Vaste en variabele kosten (Euro/jaar)                   84.032,25

Calculatie 2: kosten per 100 km
Vaste kosten (Euro/100 km = ct/km)                   22,72
Variabele kosten (Euro 100 km = ct/km)                   44,51
Vaste en variabele kosten per km (ct/km)               67,23

De kostenberekening is gebaseerd op gegevens geldend in Duitsland en op het volgende voertuig: rijklare trekker voor trekker/oplegger combinatie, slaagcabine met hoog dak, gerobotiseerde versnellingsbak, secundaire retarder, ESP, brandstofreservoir 800 liter, opleggerkoppeling, brandstof besparende banden zes maal 315/70-22,5 
(1)     geschat
(2)     6 banden á € 450.- na 24 maand of 250.000 km vervangen, omslag over 48 maanden   
(3)     Gemeten op het Duitse ETC testtraject van KFZ Anzeiger
(4)    Tol per kilometer, berekend over 80 procent van de jaarkilometrage


TECHNISCHE GEGEVENS: 

Maten en gewichten
Truck lengte/breedte                5.86/2.55 m
Truck hoogte cabinedak                       3.88 m
Afmetingen combinatie (L/B/H)        16,50/2.59/4.00 m
Wielbasis                               3,75 m
Draaicirkel                                   15,90 m
Tankvolume diesel/AdBlue               400/47 l
Leeggewicht trekker met volle tanks            7,7 t
Toegestane aslast voor/achter            7,5/11,5 t
Toegestaan totaalgewicht trekker                     18 t
Toegestaan treingewicht combinatie                 40 t

Aandrijflijn
Motor:
Scania DC13 SCR only, vloeistof gekoelde zescilinder viertakt diesel lijnmotor, versterkte uitlaatgasturbo met vaste geometrie, intercooler en druk versterkte Common Rail directe inspuiting XPI. Cilinderinhoud 12,7 liter, vermogen 500 PK (368 kW) bij 1900 tpm,  hoogste koppel 2550 Nm tussen 1000 en 1300 tpm. Emissiebeperking door FGT, Oxykat, gesloten dieselpartikelfilter (DPF), SCR katalysator met AdBlue inspuiting, ammoniafilter (ASC).  

Transmissie:
Scania GRS5905R Opticruise, twaalfgangs gerobotiseerde bak met tweepedaals technologie en vier rij modi. Overbrengingsverhoudingen 11,32:1 tot 1:1, plus twee kruipversnellingen 16,41:1 en 13,28:1

Aangedreven achteras:
Scania R780, Starre achteras met enkelvoudige hypoïde overbrenging (i = 1:2.59) en differentieelsper. 80 km/uur in de hoogste versnelling wordt gerealiseerd bij1.117  tpm.

Chassis
Voor: Starre 7,5 tons as, luchtvering, schokdempers en stabilisator

Achter: Starre 11,5 ton aangedreven as, vierbalgs luchtvering met lift- en daalfunctie, schokdempers

Remmen:
Twee-krings luchtdruk bediende bedrijfsrem, schijfremmen rondom, EBS met geïntegreerde ABS, ASR, functies. Verdere hulpsystemen zijn ESP, AEB en LDW. Remsysteem met geïntegreerde retarder, hulp en parkeerrem De parkeerrem werkt op de achteras. 

Verdere uitvoering:
Banden trekker voor en achter 315/70 R 22,5 Michelin X-Line Energy, type Z voor, type D achter. Oplegger 385/65 R 22,5 Michelin X-line Energy FRT

....EN TESTRESULTATEN

Snelweg:
Aantal kilometers: 115,6
Verbruik: gemiddeld 26,2 l/100 km
Snelheid: gemiddeld 79,7 km/h
Daarvan 50% lastig traject, gemiddeld 32,9 l/100 km bij 79.7 km/h
50% gemakkelijk traject: gemiddeld 20,0 l/100 km bij 79,6 km/h

Gemengd traject:
55% secundaire weg, 29% autoweg, 16% snelweg:
Aantal kilometers: 65,4
Verbruik: gemiddeld 36,1l/100 km
Snelheid: gemiddeld 60,6 km/h

Bergachtig:
Aantal kilometers: 2,0, stijgingsgraad ca. 5%
Verbruik: gemiddeld 137,2 l/100 km
Snelheid: gemiddeld 46,8 km/h

Totaal:
65% Snelweg
35% gemengd traject
Aantal kilometers: 181
Verbruik: gemiddeld 29,7 l/100 km
Snelheid: gemiddeld 71,5 km/h
AdBlue verbruik: gemiddeld 7,8% per liter diesel per 100 km

Weersomstandigheden:
Deels zonnig en bewolkt
Windkracht 4 uit het zuiden, windstoten tot 4 km/h
Temperatuur +4 tot +90C

Testtraject gereden in Duitsland



TEST RIJSTIJL SCANIA S 500

Cruise control instelling          km/h        82        85
Snelweg totaal 181 km    Ǿ l/100 km        26,2        28,1
                Ǿ km/h        79,4        79,7
Snelweg eenvoudig,    Ǿ l/100 km        19,7        21,5
Aandeel ca. 53%        Ǿ km/h        79,4        79,7
Snelweg zwaar        Ǿ l/100 km        33,3        35,3
Aandeel ca. 47%        Ǿ km/h        79,4        79,6

PLUSSEN EN MINNEN

Cabine
+ Uitstekende ergonomie, perfect instrumentenpaneel, hoogwaardig interieur, handig in- en uitstappen, twee-chauffeursversie met een meer dan gemiddeld comfort voor het internationale vervoer door o.a. een vlakke vloer. Volop bergruimte, grote bergvakken buiten, kleine bergvakken op strategische plekken in de cabine, makkelijk van links naar rechts door de cabine bewegen.
    Op- en neerklappen van de zonnekleppen gaat moeizaam, redelijk stevige vering.

Aandrijving
+   Elastische motor, goede afstemming, door GPS ondersteunde cruise control PCC en ECO-Roll voor economische verbruikscijfers.

Chassis/veiligheid
+ Zeer nauwkeurige, directe en makkelijke besturing, comfortabele vering, maar ook op grote rijstabiliteit afgestemde luchtvering. Gerobotiseerde Opticruise tweepedaals transmissie, automatische airco en standairco. Hoogwaardige beveiliging met Scania AEB noodremassistent) en LDW (spoorassistent) en verder met ACC (afstandregeling), GPS ondersteunde cruise control CCAP (Cruise Control with Active Prediction) Eco-Roll, anti-snooze assistent, bandenspanning controlesysteem, LED koplampen en airbags voor en opzij.

Service en onderhoud
+ Elektronische controle van alle belangrijke onderdelen, onderhoudsinterval gebaseerd op belasting van de truck. Omvangrijk dealernetwerk en dienstverleningspakket van onderhoudscontracten via financiële dienstverlening tot pechhulp.