Terug naar het overzicht

MAN TGX EfficientLine

Gepubliceerd op 23-11-2018 11:47 uur

Deze zomer opende de MAN dealer in Stein haar spiksplinternieuwe bedrijfspand aan de Nijverheidsweg. Daags voor de officiële ingebruikname bood het onderdak aan één MAN TGS en drie TGX'en in verschillende configuraties voor een testrit op en neer naar Luxemburg.

 

Een rit om kennis te maken met de vernieuwde MAN EfficientLine en vooral de nieuwe D26 Euro 6c motor in combinatie met ook al de vernieuwde Tipmatic. Het MAN-dealerbedrijf in Stein is een goed geoutilleerd garagebedrijf met opvallend veel ruimte op de werkvloer en veel opslag- en parkeerruimte op het terrein. De ideale locatie aan de A2 maakte van dit dealerbedrijf dat de regio Zuid-Limburg bedient, een ideale uitvalsbasis voor onze rit naar Luxemburg en weer terug. Het volledig in de MAN-huisstijl opgetrokken dealerbedrijf is ook het eerste dat volledig voldoet aan de nieuwe MAN TGE-standaard.

 

PerformanceLion

Voor de testrit had MAN Truck & Bus vier auto's klaar staan: één TGS 18.420 4X2 met een LX-cabine, één TGX 18.420 4X2 met een XLX-cabine, een TGX 18.460 4X2 XXL en een TGX 20.5000 4X2 XXL in PerformanceLion uitvoering. De laatste is het topmodel en is een rondom luchtgeveerde 4x2 trekker met 8,5 ton vooraslast en 20 ton GVW, wielbasis 3900 mm en voorzien van de nieuwe D26 12,4 liter met 500 pk. Het is de zwaarste variant van de D26-motor. Wie meer vermogen nodig heeft moet dan aan de D38 die tot 640 pk levert met een maximale trekkracht van 3000 Nm. Behalve de D26 motoren, die zo'n 20 pk meer vermogen leveren en 200 Nm meer koppel, is ook de Tipmatic vernieuwd. Voor de lichtere 4x2 trekkers wordt nu de versie van de Zweedse zusterfabrikant gebruikt, voorzien van eigen MAN-software, en voor de zwaardere meerassers is er de ZF Traxon, maar dan ook onder de naam Tipmatic. De Tipmatic op de 4x2-trekkers is een 12+2 automatische versnellingsbak. Het zijn soepel schakelende versnellingsbakken die in combinatie met de 'vooruitkijkende cruisecontrol' ook nog een aanzienlijk besparing op het brandstofverbruik weten te realiseren. Al kan de software van deze EfficientCruise misschien nog wel een beetje finetuning gebruiken. Het leek er af en toe op dat hij wat traag anticipeerde op de topografie. En de milieuwinst kan nog verder omhoog door gebruik te maken van schone brandstoffen zoals HVO conform de EN15940 brandstofnorm. MAN heeft daartoe alle Euro 6c motoren gehomologeerd met deze brandstoffen.

 

Smalle of brede cabine?

Over het comfort van de MAN TGX kunnen we eigenlijk wel kort zijn, het is gewoon goed. De MAN is een rustige prettige auto om in te vertoeven. De motor laat zich amper horen, al is het geluid in de smallere XL-cabine iets meer aanwezig maar valt het allemaal reuze mee. MAN heeft deze cabine vooral bedacht voor distributievervoer en dergelijke al misstaat hij zeker ook niet voor de langere afstanden. Voor dat langeafstandswerk is de XLX-cabine wel een betere keus. Hij biedt meer comfort al was het maar om de twee bedden - met lattenbodems, zoals een collega opmerkte. Ook de 'tunnel' is dan een stuk breder wat het bewegen in de cabine makkelijker maakt, al blijft de koelkast op een onhandige plek gesitueerd, namelijk midden tussen de stoelen. Behalve de breedte van de cabine is het verschil ook te zien in de voorruit. In de XL-versie is die een stuk kleiner, waar de XXL-versie een hoog doorgetrokken ruit heeft. En om meer daglicht bovenin de cabine te brengen heeft de XXL boven de deuren extra ruitjes. Wel blijven de buitenspiegels voor een controverse zorgen. De een vindt ze prima omdat ze vanwege hun grootte ruim zicht bieden, de ander vindt ze te groot omdat ze bij het bochtenwerk samen met de A-stijl in de weg zitten. Volgens MAN zijn de spiegels ontworpen voor de minste luchtweerstand en maakt de vorm ook dat de zijkanten van de cabine minder vuil worden.

 

Interieur

De voorheen ietwat saaie MAN-cabine is behoorlijk onder handen genomen en wordt nu geleverd in een 'duotone'-kleurstelling. Het grijs van het dashboard wordt nu onderbroken door warme crème-kleurige accenten. Een kleurstelling die ook wordt doorgevoerd in het vernieuwde stuurwiel en de stoelen. Opvallend is overigens dat in de PerformanceLion een groter stuurwiel is gemonteerd vanwege de luchtgeveerde 8,5 tons vooras. Verder zitten de verschillende bedieningsknoppen en hendels goed onder handbereik. Nieuw is ook de automatisch inschakeling van de koplampen en een regensensor. De MAN beschikt over de MAN Media Truck Advanced infotainment system met full colour zeven inch touch screen scherm en tal van nieuwe functionaliteiten. Alle nieuwe MAN-trucks worden in Nederland standaard geleverd met MAN TeleMatics hardware, voorzien van een drie jaar lang gratis basis abonnement, waarmee de ondernemer het gebruik en verbruik van zijn trucks kan monitoren.

 

TCO en CO2-uitstoot

Deze verse serie 'EfficientLine' is al weer de derde variant. Wederom heeft MAN door het optimaliseren van de aandrijflijn, verbeteringen in de nieuwe Euro 6c motor met onder andere geoptimaliseerde cilinderkoppen en stalen zuigers een brandstofbesparing weten door te voeren. Attributen zoals de ventilator worden zo veel als mogelijk pas ingeschakeld als er geen vermogen van de motor wordt gevraagd, dus bij heuvel af rijden bijvoorbeeld. Het bespaart brandstof, want een ventilator vraagt nogal wat energie. Jammer is dan alleen dat als hij aanslaat een enorm geloei het gevolg is. En als je niet dagelijks met een MAN onderweg bent is dat wel even schrikken. Al met al zorgen de vernieuwingen voor meer vermogen, een hoger koppel en een lager brandstofverbruik. Tel daarbij op de nieuwe prima schakelende versnellingsbak met SmartShifting en EfficientCruise met EfficientRoll, dan komt MAN zelf tot een brandstofbesparing van 6,35 procent. Vergeleken met een standaard Euro 5 auto is twintig procent besparing gerealiseerd, meldt het trots. En dat is goed nieuws voor de TCO en CO2-uitstoot.

 

HVO betekent 90% CO2-reductie

Alle MAN Euro 6c motoren zijn gehomologeerd voor synthetische brandstoffen (HVO – Hydrotreated vegetable oils) conform de EN 15940 norm. HVO is een ‘renewable diesel’ die de fossiele dieselolie kan vervangen of worden bijgemengd. Deze biobrandstof, blauw van kleur, voldoet aan de strengste duurzaamheidseisen en reduceert de CO2-uitstoot over de hele keten tot maar liefst negentig procent. HVO is gemaakt uit afvalstromen en vormt daardoor geen bedreiging van de voedselketen. Producent Goodfuel bijvoorbeeld gebruikt hiervoor afgewerkte frituurvet, dierlijke vetten en houtpulp. HVO is zonder enige aanpassing aan de truck of aan het onderhoudsschema van die truck, toe te passen. Je kunt het puur tanken, maar het kan ook in een mengverhouding worden toegepast. Belangrijk is wel dat de truckproducent de brandstof goedgekeurd moet hebben. Bij MAN is dat het geval voor alle Euro 6 motoren.

 

Door: Jos Haas.