Terug naar het overzicht

DAF testdagen in Malaga

Gepubliceerd op 26-04-2019 13:01 uur

DAF Trucks maakte van dit voorjaar gebruik om een aantal nieuwe producten te showen: assen, een nieuwe zwaartransporttrekker en nieuwe configuraties voor haar bouwvoertuigen. Het had daarvoor de heuvelachtige omgeving in de buurt van het Zuid-Spaanse Malaga uitgekozen. DAF wil met deze aanzienlijke uitbreiding van het assortiment én haar klant nog beter bedienen, én zich nog beter positioneren in het bakwagen- en bouwsegment. 

 

Het aantal configuraties is met de uitbreiding aanzienlijk gegroeid. Het ultieme doel is natuurlijk: nog meer DAF's verkopen om het marktaandeel verder te vergroten. De Eindhovense fabrikant is al marktleider in trekkers met een afzet van zo'n 40.000 voertuigen in Europa. Maar bij DAF geeft men ook aan dat het marktaandeel in het bakwagensegment, 'rigids', en het totale bouwsegment wel wat omhoog mag. De klanten van DAF komen voor 19,4% uit de bouw, maar 40% van de afzet gaat nog altijd naar het langeafstandsvervoer. Distributie is goed voor 15,5%. Nu is het aandeel trekkers in het zware segment 64%, de rest is bakwagens en die zijn weer te verdelen in 4-assers (23%), 3-assers (45%) en 2 assers (32%). In het bouwsegment is het precies andersom: trekkers met 33% en aan bakwagens 67%, onderverdeeld in 55% aan 4-assers, 35% 3-assers en 10% 2-assers. Het afgelopen jaar is voor DAF zeer succesvol geweest, maar het ziet dit jaar de afzet wel wat teruglopen: in het eerste kwartaal met zo'n zes procent. De Eindhovenaren verwachten voor heel 2019 twee a drie procent minder afzet. Reden ook waarom de productie inmiddels al is teruggeschroefd.

 

Snel en efficiënt

Af fabriek plaatst DAF varianten van haar 'Body Attachment Modules' (BAM). Hierdoor kan de opbouwer snel en efficiënt werken. Bovendien maakt een uitgebreid gatenpatroon in de achteroverbouw van het chassis een snelle montage mogelijk van laadkleppen, kranen, een trekhaakbalk of een onderrijbeveiliging. Daarnaast biedt DAF tal van mogelijkheden om de opbouw vanuit de cabine aan te sturen - én andersom. Zo kunnen vanaf de opbouw zaken als het motortoerental geregeld worden. Dat kan zowel analoog als via de CAN-bus. Als bewijs hiervan had DAF een CF 300 FAG (6x2) met een Geesink vuilnisauto-opbouw mee naar Spanje genomen. Deze is voorzien van een 11,5 tons achteras – het is een achterlader – en een 7,5 tons gestuurde voorloopas, waarmee deze CF 300 met een wielbasis van 4,8 meter een korte draaicirkel heeft. De Traxon 12TX810 versnellingsbak is vanwege de stedelijke toepassing met een 'stop and go' functie uitgerust.

 

7,5 tons sleepas

De 7,5 tons sleepas met enkele bandenmontage is geheel nieuw ontworpen. Hij heeft een gegoten aslichaam met een hoge stijfheid en robuustheid, terwijl hij tien kilo lichter is geworden. De statische belastbaarheid is met maar liefst een kwart verhoogd tot 26 ton. Voor bijvoorbeeld een vuilniswagen is dat weer belangrijk omdat de lading bij het laden en lossen kortstondig op de laatste as rust. DAF ziet haar nieuwe 7,5 tons sleepas vooral voor toepassingen op bakwagens voor minder zware inzet, en als bijvoorbeeld de truck aan de achterzijde met een kraan is uitgerust. De nieuwe sleepas is ook leverbaar op de trekker-varianten van de CF en XF, interessant voor inzet met diepladers en combinatiegewichten die de 44 ton te boven gaan.

 

Nieuwe 10-tons vooras

De hoeveelheid configuraties die een vrachtautofabrikant kan leveren staat of valt met de assen die beschikbaar zijn. Al sinds 1958 ontwikkelt en produceert DAF haar eigen assen. Aan de bestaande 7,5-, 8- en 9-tons voorassen, voegt DAF voor de CF en XF een 10-tons uitvoering toe. Deze is met name interessant voor toepassingen in het bouwsegment, waarbij de voorzijde van de truck zwaar wordt belast, bijvoorbeeld wanneer er direct achter de cabine een laadkraan is geplaatst. De nieuwe 10-tons vooras maakt gebruik van een parabolische ophanging met drie bladveren en voorkomt de kans op overbelasting bij deelbelading. Nieuw is ook de XF FAX (8x2) bakwagen. Hij heeft twee gestuurde voorassen (8- of 9-tons) en achter de aangedreven as, een gestuurde naloopas (7,5 tons). Deze uitvoering was al leverbaar als CF. Beide hebben een GVW tot 37 ton en een gestuurde naloopas, volgens DAF een ideaal voertuig voor de distributie van bouwmaterialen.

 

Korte draaicirkel

De volgende nieuweling in het rijtje dat DAF in Spanje had opgesteld, was een CF 8x4 met dubbel aangedreven tandem en gestuurde naloopas. Een asconfiguratie die ook in een XF-uitvoering leverbaar is. Deze CF 8x4 was uitgerust met een Liebherr cementmixer en een 19-tons SR1132 tandemstel. Maar er komt nog meer nieuws aan als uitbreiding op het toch al omvangrijke programma 4-assers van DAF. Later dit jaar komen nog af fabriek beschikbaar: een vierassige CF FAW en XF FAW bakwagen (GVW 37 ton) met tridem, bestaande uit het SR1360T tandem met single reductie óf het HR1670T tandem met naafreductie, met daarachter een gestuurde naloopas. De draaicirkel bedraagt zo’n 7,8 meter. DAF ziet de 8x4 FAW vooral tot zijn recht komen op de krappe bouwplaats voor vervoer van grote of zware ladingen. Andere toepassingen zijn volgens de fabrikant: kipper, opbouwen met laadkraan achterop of voor een combinatie van een laadkraan met een haakarmsysteem.

 

Zwaar transport

Op basis van de XF presenteerde DAF in Spanje een nieuwe zwaartransporttrekker, de FTM, een 8x4-trekker met dubbel aangedreven SR1360T of HR1670T tandem en gestuurde voorloopas, die samen een tridem vormen. Een indrukwekkend apparaat met zijn MX-13 12,9 liter Euro 6 motor met 300 kW (530 pk). Deze XF kan combinatiegewichten aan tot 120 ton. Het chassis van de XF FTM heeft een wielbasis van 4,65 meter en een technisch GVW van 41 ton. De compacte bouw biedt volgens DAF voordelen qua manoeuvreerbaarheid en plaatsing van de koppelschotel in combinatie met de reikwijdte van de nek van de opleggers. De XF FTM is een vierassige trekker kan in een versie met een 8-tons vooras, een 8-tons voorloopas en de 21-tons HR1670T tandem met naafreductie worden geleverd, goed voor een GVW van 34 ton. Of met een 9-tons vooras, 8-tons voorloopas en 26-tons tandemassen met naafreductie. De maximale schoteldruk van de beide uitvoeringen bedraagt netto 24 ton.

 

Kracht en efficiëntie

Wat in de korte rij-impressie die we mochten meemaken goed te merken was is het samenspel tussen de ZF TraXon geautomatiseerde 12- en 16-versnellingsbakken en de Paccar/DAF MX motoren. Het maximale koppel is al bij lage toeren beschikbaar, al onder de 1000 tpm. En dat is, zo benadrukken ze bij DAF, ideaal voor bouwtoepassingen. Wat ook opvalt is de sterke motorrem waar de DAF over beschikt, die veelvuldig remmen vermijdt – bespaart remblokken – en in combinatie met de TraXon heuvel af keurig de juiste versnelling aanhoudt. Een haarspeldbocht in de Spaanse heuvels wordt bij 800/900 tpm genomen waarbij de Traxon in zijn tien blijft. En hij kent ook een ecoroll-functie die de MX-motor in 'leerlauf' gooit, ofwel rustig op 500 tpm houdt. Overigens is de DAF CF ook leverbaar met de kleinere 6,7 liter Paccar/DAF PX-7-motor met vermogens van 172 kW (234 pk) tot 239 kW (325 pk). En.., alle motoren kunnen met HVO overweg, wat een CO2-reductie tot 90% betekent!

Door: Jos Haas