Terug naar het overzicht

Akkoord over nieuwe cao beroepsgoederenvervoer

Gepubliceerd op 28-05-2021 11:25 uur

Werkgevers en vakbonden hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer. In het voorstel gaan de lonen per 1 juli met 3,5 procent omhoog en per 1 januari 2022 met 3,25 procent. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek, noemt dit een "prima resultaat, dat we samen met de actievoerende leden voor elkaar hebben gekregen. De leden gaan er nu over stemmen.” Ook ondehandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen toont zich tevreden. “Na een onrustige tijd met acties is dit een mooie dag voor de 150.000 werknemers in de transportsector. De lonen gaan in twee jaar met 6,75 procent omhoog, er komt een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken én we hebben een paar mooie afspraken gemaakt om het werken prettiger te maken.”

 

Akkoord cao in cruciale sector

Het cao-resultaat maakt een einde aan een onrustige periode in de transportsector, zegt Van Rijssel. “Tijdens de coronacrisis is opnieuw gebleken hoe cruciaal de transportsector is. Maar ondertussen zitten de werknemers al bijna anderhalf jaar zonder loonsverhoging. Dat kan natuurlijk niet, dat schuurt aan alle kanten. Het is goed dat we er vandaag met de werkgevers uit zijn gekomen. Er ligt een mooi resultaat wat ons betreft.” Medeonderhandelaar Linda Slagter van CNV Vakmensen vult aan: “Zonder de inzet van de vakbondsleden die aan de acties en zelfs stakingen hebben meegedaan was dit resultaat er niet gekomen. Wij zijn hen dankbaar voor hun inzet en betrokkenheid.”

 

Standkachel en standairco

De nieuwe tweejarige cao, die voluit cao voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen heet, loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022. In de cao is ook afgesproken dat alle vrachtwagens een kachel en airco krijgen, die ook werken als de motor uitstaat. Dijkhuizen: "Dat is erg belangrijk. Chauffeurs brengen veel tijd door in hun auto. Nu kan dat  dus eindelijk in de juiste temperatuur. Daarmee worden de arbeidsomstandigheden enorm verbeterd.”
Die afspraak zal uiteindelijk ook z’n uitwerking hebben voor oudere vrachtwagens zónder die voorzieningen, verwacht Van Rijssel. “Liever hadden we natuurlijk meteen de afspraak gemaakt dat standkachels en standairco’s gewoon verplicht in alle huidige vrachtwagens worden ingebouwd. Het is ook gewoon een kwestie van goed werkgeverschap. Helaas bleek dat voor de werkgevers op dit moment nog een brug te ver. Maar het is volgens mij een kwestie van tijd, de druk op werkgevers neemt toe om voor comfortabele werkomstandigheden te zorgen. Zeker nu veel transportbedrijven zitten te springen om chauffeurs. Die chauffeurs zijn natuurlijk ook niet gek, die gaan eisen stellen. Iedereen wil het liefst een wagen met goede voorzieningen.”

 

Onderzoek naar werken met rolcontainers

Een andere belangrijke arboafspraak betreft het werken met rolcontainers. Hier komt een onderzoek naar, dat uiterlijk 1 juli 2022 klaar moet zijn. Van Rijssel: “Het doel is om het werk makkelijker en lichter te maken. Het geduw en getrek met zware rolcontainers zorgt nu onnodige rugklachten en zelfs uitval van werknemers. Vooral in de winkeldistributie en de afval- en milieusector is dit aan de orde.”
Verder zijn er afspraken gemaakt over eerder stoppen met werken. “De werkgevers gaan voortaan de werknemersbijdrage betalen. Zo wordt eerder stoppen met werken makkelijker bereikbaar voor mensen in de sector met zware beroepen”, aldus Dijkhuizen. Deze regeling gaat in op 1 januari 2022 en eindigt op 1 januari 2026. Een werkgroep gaat deze regeling verder uitwerken. Werkgevers betalen 0,75 procent van het sociaal verzekeringsloon (SV-loon) voor deze regeling.

 

Vakbondsleden aan zet

Het onderhandelingsresultaat wordt nu voorgelegd aan de vakbondsleden. Tot die tijd zijn acties opgeschort. Onder de cao beroepsgoederenvervoer vallen internationaal vrachtvervoer, binnenlands vervoer, verhuizers, bestuurders van vuilniswagens, maar ook pakketbezorgers en bestuurders van kraanwagens. In totaal zijn dat ruim 150.000 mensen, onder wie 90.000 chauffeurs.