Terug naar het overzicht

Ford doet onderzoek naar autonome voertuigen samen met DP World

Gepubliceerd op 06-12-2021 13:59 uur

Ford Motor Company en DP World London Gateway, een van de snelst groeiende havens van het VK, hebben een proef uitgevoerd met een gesimuleerd autonoom voertuig. Hiermee willen ze aantonen hoe nuttig dergelijke toekomstige technologie zou kunnen zijn voor bedrijven met grote werkterreinen.

 

Het initiatief maakt deel uit van het onderzoeksprogramma naar zelfrijdende auto's van Ford. Dit onderzoeksprogramma is in het leven geroepen om bedrijven inzicht te geven in de manier waarop autonome voertuigen hun activiteiten ten goede kunnen komen. Het onderzoeksprogramma is voor het eerst gelanceerd in juni om de invloed op koeriersdiensten en leveringen aan de deur te onderzoeken. Tijdens de DP World-proef werd getest hoe ontvangers erin slaagden om zelf toegang te krijgen tot zelfrijdende bestelauto's.
De onderliggende bedoeling van het programma is om nieuwe mogelijkheden en modellen voor autonome voertuigen te identificeren. Ook is het doel met name inzicht krijgen in de manier waarop bestaande processen en menselijke interacties kunnen worden samengevoegd in combinatie met geautomatiseerde voertuigen. 
“Het was ongelooflijk om te zien hoe enthousiast het team van DP World was over het werken met ondersteuning van een zelfrijdend voertuig. We blijven zeer nauw samenwerken met onze klanten om te leren hoe autonome voertuigen voordelen kunnen bieden aan hun bedrijf. Het is opwindend om in de praktijk te zien welke invloed deze voertuigen kunnen hebben op een breed scala aan locaties. Wat goed werkte op het terrein van DP World, kan ook van pas komen op universiteiten, luchthavens en productiefaciliteiten," aldus Richard Balch, directeur van Autonomous Vehicles and Mobility bij Ford Europa.  

 

De toekomst omarmen

Bij DP World London Gateway wordt geautomatiseerde technologie al als een onlosmakelijk onderdeel van zijn activiteiten als containerhaven omarmd. Voor de proef gebruikte Ford een speciaal aangepaste Transit. Deze was zo uitgerust om het uiterlijk van een echt zelfrijdend voertuig na te bootsen, met een bestuurder die verborgen zat in een "Human Car Seat". Medewerkers van het receptiegebouw van het bedrijf plaatsten pakketten in beveiligde kluisjes aan de achterkant van de Transit. Vervolgens reed de Transit op vaste aflevertijden naar de hoofdreceptie 3,5 km verderop, zodat collega's daar de pakketten konden ophalen. Normaal gesproken halen medewerkers pakketten momenteel zelf op bij de receptie. Hoewel dit tijdrovend is, is voor dergelijke ritten geen fulltime chauffeur vereist.
Elke stap van het proces werd gevolgd door onderzoekers die ook degenen interviewden die deelnamen, voor, tijdens en na de proef. Ze ontdekten dat medewerkers snel vertrouwd raakten met het gebruik van de speciaal uitgeruste bedrijfswagen. Sommigen hebben proactief collega's getraind om toegang te krijgen tot hun pakketten, terwijl anderen vindingrijk waren in het overwinnen van uitdagingen die opzettelijk door de onderzoekers waren geïntroduceerd; zoals het plaatsen van verkeerde pakketten in verkeerde kluisjes. 
“Het op locatie hebben van wat leek op een zelfrijdend voertuig bracht heel wat teweeg. Iedereen wilde er gebruik van maken. In de auto stappen om ergens anders ter plaatse een pakket op te halen, lijkt misschien niet zo lang te duren, maar bij meerdere ritten verspreid over enkele weken, maanden of jaren kan dit veel tijd en geld kosten”, aldus Ernst Schulze, Britse CEO van DP World.