Scania Nederland toonde op de TKD een interessant en gebalanceerd programma voertuigen voor het constructie en zwaartransport segment. Trucks die geschikt zijn voor de zware omstandigheden die men daar aantreft. Veel aandacht was er deze keer voor de elektrische oplossingen in de vorm van batterij-elektrische (BEV) en hybride-elektrische ((P)HEV).
De Scania XT, een model dat voor alle cabineversies en alle motoren gekozen kan worden, is gemaakt voor de zwaarste klussen. De basis van de Scania XT is een robuuste bumper die aan de voorkant van de cabine 150 mm uitsteekt. Daarnaast kunnen klanten van de Scania XT kiezen uit verschillende afwerkingsmogelijkheden voor het interieur als het exterieur.
xEV emissieloos
Steeds vaker worden in aanbestedingen eisen opgenomen omtrent de uitstoot van CO2 bij een bouwplaats of een project. Deze eisen kunnen oplopen tot een volstrekt emissieloze inzet van (logistiek) materieel op de bouwplaats. Daarnaast starten in 2025 in veel binnensteden de milieuzones in het kader van Zero-Emissie-Stadslogistiek. Vaak betekent dit dat men de bouwlocatie alleen met elektrische vrachtwagens kan bereiken.
De chassis, van het Scania programma elektrische voertuigen, zijn modulair opgebouwd zodat een grote flexibiliteit mogelijk is. Een e-PTO kan worden gebruikt om emissieloos extra apparatuur aan te drijven. Daarnaast zijn veel carrosseriebouwers inmiddels door Scania getraind in het werken met een Scania e-truck. Tijdens de TDK toonde Scania een P360 B6x2*4NB PHEV kraan/kipper, R500 B8x4*4NA XT vacuümzuiger, P360 B6x2*4NA HEV haakarm/kraan, 25P B6x2*4NB BEV haakarm en de R450 B8x8 Gryphus op de demobaan.