Terug naar het overzicht

Ford toonde elektrische truck op IAA

Gepubliceerd op 29-09-2022 12:48 uur

Ford Trucks presenteerde op de IAA Transportation de eerste volledig elektrische Ford-truck. Niettemin moet tegen 2030 al 50 procent van de verkoop van Ford Trucks in Europa emissievrij zijn, aldus de fabrikant. "Ford Trucks biedt technologieën die aan verschillende behoeften voldoen, van emissievrije tot autonome voertuigen."

 

Voortbouwend op meer dan een halve eeuw ervaring en dynamische productontwikkeling in de productie van zware vrachtwagens, presenteerde Ford Trucks zijn generatie F-transformatie op de vakbeurs in Hannover. Ford spreekt van 'een beweging' voor emissievrije transportoplossingen.
Ford Trucks, dat eerder de overgangsverklaring van ACEA naar emissievrij vrachtvervoer ondertekende, kondigde onlangs het doel aan om tegen 2040 alleen emissievrije zware bedrijfsvoertuigen te verkopen. De zogenoemde 'Generation F-beweging', die 100 procent elektrische, geconnecteerde en autonome voertuigtechnologieën omvat, moet Ford Trucks dichter dat doel brengen. Ford Trucks vicepresident Serhan Turfan: "Met onze Generation F-beweging zal 50 procent van de verkoop van Ford Trucks in Europa tegen 2030 emissievrij zijn." 

 

Duurzamer en productiever

"Als innovatief merk dat luistert naar de behoeften van onze klanten, richten we onze R&D op geavanceerde technologieën van de volgende generatie. Ons doel is om de bedrijfskosten en koolstofemissies in het wegvervoer te helpen verlagen en de productiviteit van het wagenpark te verhogen", zegt Turfan. "Het versterken van onze positie in Europa is onze topprioriteit. Door voort te bouwen op ons succes in onze huidige markten, zijn we van plan om tegen 2024 50 landen in Europa te bereiken. In overeenstemming met de Green Deal van de EU en de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen van Ford, zetten we een grote stap in de richting van onze doelstelling voor nulemissie in 2040 door met onze elektrische vrachtwagens uit te breiden naar Europese markten. Op korte termijn is ons doel om tegen 2030 50 procent van de Europese verkoop te realiseren als emissievrije voertuigen."

 

Kostenbesparing

De volledig elektrische truck van Ford Trucks, met een laadvermogen van 18-26 ton, is uitstekend wendbaar en biedt vele voordelen, waaronder een beter maandelijks energieverbruik in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotoren. Zo dalen de energiekosten met bijna de helft. "Ook de onderhoudskosten dalen 'waarschijnlijk' met tweederde, omdat elektrische voertuigen minder bewegende onderdelen hebben die onderhoud nodig hebben", aldus Ford Trucks. "Veel Europese landen bieden bedrijven ook prikkels om in elektrische voertuigen te investeren. Al deze factoren hebben een gunstige invloed op de totale eigendomskosten. De 100 procent elektrische truck van Ford zal naar onze verwachting lagere totale eigendomskosten bieden over een periode van vier jaar in vergelijking met die van dieselvoertuigen. Dit zonder enige subsidie of aanschafkorting."

 

Demonstratie technologie 

Op de tentoonstelling demonstreerde het Ford Trucksteam de technologieën die het heeft ontwikkeld voor geconnecteerd en autonoom rijden. Op de testbaan in Eskişehir (Turkije) kunnen bezoekers op een afstand van 2.000 km de technologie van rijden op afstand ervaren en een F-Max bedienen. Het team introduceert ook het Ford Trucks CARE-ecosysteem dat diensten biedt op het gebied van software, uptime, elektromobiliteit, financiële oplossingen en maatwerk. 
Ford Trucks transformeert zijn voertuigen in datagestuurde, geconnecteerde mobiliteitsproducten, uitgerust met technologieën van de volgende generatie die klanten enorme voordelen zullen bieden. De nieuwe technologieën omvatten functies, zoals GPS-cruisecontrol en een multimediasysteem, die het leven van chauffeurs en wagenparkbeheerders gemakkelijker maken met als doel de voertuigen op de weg te houden en 100 procent uptime te bereiken.

 

Highway pilot

De zelfrijdende technologie 'Level 4 Highway Pilot', ontwikkeld door de ingenieurs van Ford Trucks, stelt chauffeurs in staat hun voertuigen autonoom te laten rijden tussen H2H (hub-to-hub) logistieke centra. Als het belangrijkste tandwiel in de transportsector zal Ford Trucks nu veel veiliger, sneller, milieuvriendelijker en vooral aanzienlijk betrouwbaarder transport kunnen aanbieden. Remote Driving Technology van Ford Trucks, waarmee chauffeurs op afstand verbinding kunnen maken met het autonome voertuig en de rijtaak kunnen ondersteunen in geval van onverwachte gebeurtenissen waarbij menselijke intelligentie nodig is tijdens een autonome operatie. 
Autonomous Reverse Parking is een andere technologie die door Ford Trucks is ontwikkeld en die de aanmeerprocedures vereenvoudigt, aangezien de functie de autonome vrachtwagen in staat stelt zichzelf te parkeren op laad- en loshellingen, net als een ervaren vrachtwagenchauffeur.