Het is alweer 45-jaar geleden dat Veldhuizen Wagenbouw begon met de productie van aanhangwagens, opleggers en BE-combinaties. Het werd een succes en de naam Veldhuizen was gevestigd. Kwaliteit, degelijkheid, functionaliteit en innovatie waren inmiddels kernbegrippen die bij de klanten gewaardeerd werden. Om stil te staan bij het 45-jarig bestaan heeft Veldhuizen Wagenbouw en de truckdivisie, Veldhuizen Trucks, op zaterdag 11 oktober jongstleden een open dag gehouden.
Vanaf 2006 ging het roer om bij Veldhuizen. Met het ontwerpen van verschillende varianten voor de landbouwsector werd het assortiment steeds breder. De voertuigen werden ook RDW-goedgekeurd en toegelaten op de openbare snelwegen.
In 2012 werd die afdeling afgesplitst onder de naam Hovertrack. Hovertrack richtte zich steeds meer op zware vrachtwagens. Met de ombouw naar wide-spread-asconfiguraties, het plaatsen van extra assen, veranderingen van de wielbasis en andere technische aanpassingen kreeg het bedrijf bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de status van truckbouwer. Met een jaarproductie van rond de 150 zware trucks is Veldhuizen thans een grote speler geworden in deze specifieke branche.
Veldhuizen Trucks
Met de groeiende productie van zware vrachtwagens merkte Veldhuizen dat het nodig was om de naam Hovertrack divisie aan te passen. Om dit te onderstrepen werd de naam in 2023 gewijzigd in Veldhuizen Trucks, waarbij ook het nieuwe logo zijn intrede deed. De zwarte V met de oranje T. Veldhuizen Trucks ontwikkelde innovaties zoals het Quadro-concept (compacte vijfassers) en de 10x3 X-Treme Light-kipper voor de wegenbouw. De jongste innovatie is de 10x3 X-Treme Light-kipper. Bij deze 10x3 is de derde as uitschakelbaar en liftbaar. Het voertuig kan dus worden gereden als 10x2, maar als dat nodig is ook als 10x4. Op de dit jaar gehouden Technische Kontakt Dagen heeft Veldhuizen Trucks de eerste omgebouwde elektrische vijfasser getoond.
Krachtpatser
Onlangs heeft u in de printuitgave van Auto- en Transportwereld het artikel kunnen lezen van het bijzondere voertuig, een zeven-assige Scania R660 XT 14x4 krachtpasser van Louis Huys.
Hierop was een imposante kraan, een 450 ton/meter MPG Crane geïnstalleerd. Het totaalgewicht van deze rijklare machine kwam uit op 74 ton, waardoor het voertuig twee assen te kort kwam en ook chassislengte. Veldhuizen Trucks paste het chassis zodanig aan dat de kraan een veilige basis kreeg. Daarvoor werd het chassis achter de laatste aangedreven as verlengd en werden er twee assen bijgeplaatst. As drie is en twaalf tons VT-as met sturing vanuit het stuurhuis, as zeven is een twaalf ton VT-as voorzien van hydraulische sturing zonder elektronica.
Open dag
Op de open dag – locatie Groenekan – toonden Veldhuizen Wagenbouw en Veldhuizen Trucks de geschiedenis maar ook het heden. De bezoekers konden een aantal historische producten te zien, zoals een landrol, eerste eigen product van Veldhuizen, gebouwd in 1980. De eerste tandemdieplader, gelast en geassembleerd door Pieter Veldhuizen in 1986. Maar ook nieuwe producten, een kleine vrachtwagenoplegger met 22 ton laadvermogen; een bakwagen-aanhangwagen van 20 meter lang; een speciale oplegger voor heftruck en verrekijker transport.
Kortom, een familiebedrijf met een indrukwekkende geschiedenis, maar ook – door de vele innovaties – met de blik naar voren gericht. Naar de toekomst. De kernwaarden blijven de basis, met beide voeten op de grond. De getoonde producten laten zien waar beide divisies - Veldhuizen Trucks en Veldhuizen Wagenbouw – voor staan. De grote diversiteit aan producten die ze kunnen maken en ook meedenken met de klant.
De vele belangstellenden op de goed georganiseerde open dag was kenmerkend voor de betrokkenheid en de interesse die er is voor Veldhuizen. Een geslaagde open dag waarbij de sfeer van de onderneming én de geproduceerde producten een lach op het gezicht brachten. Een Nederlands familiebedrijf. Waar men terecht trots op kan zijn.