Er worden serieuze stappen gezet in de transitie van het vervoer over de weg van diesel naar zero-emissie. De eerste zware elektrische trucks verschijnen inmiddels op de weg. Bij MAN lieten ze in 2022 al hun zware eTruck, de eTGX, zien op de IAA. Begin 2025 gaat hij in serieproductie. Ook heeft MAN een eigen elektromotoren- en batterijfabriek opgestart in de motorenfabriek in Neurenberg. Tijd dus voor MAN Truck & Bus CEO, Alexander Vlaskamp, om exclusief de Nederlandse vakpers bij te praten en tegelijk de Europese politiek op te roepen om haast te maken met de laadinfrastructuur, of het nu gaat om elektriciteit of waterstof.
Hij deed deze oproep kort na de opening van een eerste elektrisch laadplein voor trucks in Venlo door Milence, een joint-venture van MAN, Daimler en Volvo. Voorlopig zet MAN in op elektriciteit als zero-emissie aandrijving. Waterstof komt als tweede alternatief voor voeding van een brandstofcel in combinatie met een accu, maar ook als brandstof direct te gebruiken in een verbrandingsmotor. Van deze laatste staat een indrukwekkende uitvoering in het 'experience centre' van MAN in München. Het is een techniek waar MAN ervaring mee heeft. Onder andere in Berlijn reden een twintig jaar geleden vijftien MAN waterstofbussen. MAN's concurrenten leveren inmiddels elektrische trucks, dus de vraag is waarom het bij MAN zo lang moet duren. De MAN eTruck werd tenslotte al in 2022 op de IAA in Hannover gepresenteerd. Dit heeft volgens Vlaskamp een aantal redenen die in elkaar grijpen. "De uitdaging ligt er nog altijd om die infrastructuur te bouwen, we hebben de eTruck verleden jaar al gelanceerd om duidelijk te maken dat we het product kunnen leveren en ook de nieuwe standaard voor 'megawatt charging'. Deze nieuwe laadstandaard wordt in 2025 uitgerold en dat loopt weer gelijk op met een betere chemie voor onze batterijen die ook in 2025 beschikbaar komt en waarmee de batterijen een grotere actieradius kunnen leveren en een langere levensduur krijgen. Vandaar dat we de eTruck in 2025 in serieproductie nemen."
Lees het complete verhaal van Jos Haas in de gedrukte versie van Auto- en Tranportwereld, nog geen abonnee: https://atw.nl/abonnementskosten