Afgelopen donderdag heeft de Duitse minister van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt dat ook na september de grenscontroles doorgaan. TLN is teleurgesteld over dit besluit.
Bijna een jaar na de invoering van de grenscontroles constateert TLN dat er nu vrijwel iedere dag vertragingen van 20-30 minuten aan bepaalde grensovergangen worden gemeld, incidenteel zelfs oplopend tot een uur. De vertragingen zijn daarmee dusdanig structureel geworden, dat veel bedrijven in vooral de grensregio liever omrijden dan stilstaan aan de grens. Ondanks de extra tijd en brandstof die omrijden met zich meebrengt, is dat voor sommige bedrijven altijd nog een beter alternatief dan telkens aan de grens te moeten stilstaan.
TLN is over deze kwestie in contact met de relevante stakeholders, waaronder de Rijksoverheid. Daarbij onderstreept TLN het belang van een goed functionerende Europese interne markt, waarin het vrachtverkeer zo min mogelijk wordt belemmerd. Desnoods moeten er zogenoemde green lanes voor vrachtwagens komen, als de hinder nog meer gaat toenemen. TLN vraagt om een zorgvuldige evaluatie van nut en noodzaak en roept op om te kijken naar het daadwerkelijke effect van de controles in relatie tot de schade die het de Nederlandse vervoersector toebrengt.