home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 24 Maart 2017, 14.26 uur


Hackers ontdekken nu ook de vrachtauto

Zijn vrachtwagens te hacken? Ze bevatten immers steeds meer elektronische systemen. Terroristen zouden daar gebruik van kunnen maken. Moderne vrachtwagens zitten bomvol elektronica. Via de boordcomputer staan ze voortdurend in contact met de planning die vaak niet alleen kan zien waar een vrachtauto zich bevindt, maar ook hoeveel brandstof hij verbruikt, hoe snel hij rijdt en hoe vaak de chauffeur remt of schakelt. Momenteel worden er op grote schaal proeven gedaan met zelfrijdende trucks: die worden puur bestuurd door elektronische systemen. Maar elektronische systemen zijn te hacken, zo weten we. In hoeverre is dat ook het geval met de elektronica in trucks? Kun je op afstand ingrijpen in het stuursysteem van een truck en hem dingen laten doen waar de bestuurder geen invloed op heeft?

Om daar achter te komen, heeft de redactie de hulp ingeroepen van een security researcher, de ‘witte hacker’ Rutger Hopster, en samen met hem een interview gehouden met de directeur Traffic & Product Safety van Volvo Trucks, Carl Johan Almqvist. Op de vraag of de truckindustrie erin slaagt hackers altijd vóór te blijven, zegt Almqvist: "Ik zou het graag willen, maar zo is het niet. Hoe meer elektronica er in een truck zit en hoe meer verbindingen er met de buitenwereld zijn, hoe meer mogelijkheden om in te breken."

De industrie is bezig software te ontwikkelen waarmee pogingen van hackers kunnen worden ontdekt, maar een van de vertragende factoren is, zoals zo vaak, het ontwikkelen van een standaard die voor elke fabrikant acceptabel is. Nauw samenwerken is ook noodzakelijk om zelfrijdende vrachtwagens straks onderling en met de infrastructuur te laten communiceren, zodat ze kunnen anticiperen op verkeersdrukte, weersomstandigheden en dergelijke. Krijgen hackers dan niet de kans deze datastroom binnen te dringen of zelfs het hele systeem plat te leggen? Almqvist geeft dat toe. "Als er communicatie is, dan kan die verstoord worden".

Daarmee erkent Almqvist dus dat je een zelfrijdende truck doof en blind kunt maken, hoe goed hij ook beveiligd is tegen hackers. En daarmee rijst meteen de vraag wat de chauffeur dan nog kan doen om de boel toch onder controle te houden. Almqvist: "Het is noodzakelijk om sommige vitale functies, zoals de besturing en de remmen, mechanisch te blijven bedienen. Die kun je in principe altijd blijven gebruiken. Remsystemen worden nu al elektronisch aangestuurd, maar de chauffeur kan toch het rempedaal intrappen. Ook het stuur zal mechanisch verbonden moeten blijven met de voorwielen. Zo heeft de chauffeur altijd het laatste woord, zelfs als zijn truck gehackt is of de verbinding met de buitenwereld verbroken wordt". (Truckstar)

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

PNO Nederland mikt op groei

Actros SilverStar Edition steelt de sh...

CornerEye voor MAN TGS en TGX goedgekeurd

Slimme logistiek kan al 50 procent emi...

NIWO komt graag in contact met Engelan...

DR!VE bereidt sector Transport en Logi...

IAA 2018, groot, groter grootst !

Uitstel vrijstellingsregeling C-rijbewijs

Ford start productie van elektrische S...

MAN praktijktests bij container terminal


PNO Nederland mikt op groei
Familiebedrijf PNO werd in 1975 opgericht door Per Nelson Ørnstrand. In Noord-Europa beschikt de verhuur- en leasemaatschappij over een vloot van 10.000 trailers. Begin dit jaar breidde PNO uit naar Nederland, alwaar Martijn van Rijswijck vanuit Venlo de leiding heeft. “We zijn enthousiast over de kansen voor PNO Nederland en kijken uit naar een sterke aanwezigheid in de markt."

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

rino
snapon
D-tec
Kohl
terberg
Middelbos
Hoornweg
Capriƫl Nederland
Trailer innovation
Trucks.nl
HEBIC
vdl
advertise
Cuppers
Trailned
Anema Trucks & Spare Parts
DHS
Van Schaften Trucks
facebook