home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 24 Maart 2017, 14.26 uur


Hackers ontdekken nu ook de vrachtauto

Zijn vrachtwagens te hacken? Ze bevatten immers steeds meer elektronische systemen. Terroristen zouden daar gebruik van kunnen maken. Moderne vrachtwagens zitten bomvol elektronica. Via de boordcomputer staan ze voortdurend in contact met de planning die vaak niet alleen kan zien waar een vrachtauto zich bevindt, maar ook hoeveel brandstof hij verbruikt, hoe snel hij rijdt en hoe vaak de chauffeur remt of schakelt. Momenteel worden er op grote schaal proeven gedaan met zelfrijdende trucks: die worden puur bestuurd door elektronische systemen. Maar elektronische systemen zijn te hacken, zo weten we. In hoeverre is dat ook het geval met de elektronica in trucks? Kun je op afstand ingrijpen in het stuursysteem van een truck en hem dingen laten doen waar de bestuurder geen invloed op heeft?

Om daar achter te komen, heeft de redactie de hulp ingeroepen van een security researcher, de ‘witte hacker’ Rutger Hopster, en samen met hem een interview gehouden met de directeur Traffic & Product Safety van Volvo Trucks, Carl Johan Almqvist. Op de vraag of de truckindustrie erin slaagt hackers altijd vóór te blijven, zegt Almqvist: "Ik zou het graag willen, maar zo is het niet. Hoe meer elektronica er in een truck zit en hoe meer verbindingen er met de buitenwereld zijn, hoe meer mogelijkheden om in te breken."

De industrie is bezig software te ontwikkelen waarmee pogingen van hackers kunnen worden ontdekt, maar een van de vertragende factoren is, zoals zo vaak, het ontwikkelen van een standaard die voor elke fabrikant acceptabel is. Nauw samenwerken is ook noodzakelijk om zelfrijdende vrachtwagens straks onderling en met de infrastructuur te laten communiceren, zodat ze kunnen anticiperen op verkeersdrukte, weersomstandigheden en dergelijke. Krijgen hackers dan niet de kans deze datastroom binnen te dringen of zelfs het hele systeem plat te leggen? Almqvist geeft dat toe. "Als er communicatie is, dan kan die verstoord worden".

Daarmee erkent Almqvist dus dat je een zelfrijdende truck doof en blind kunt maken, hoe goed hij ook beveiligd is tegen hackers. En daarmee rijst meteen de vraag wat de chauffeur dan nog kan doen om de boel toch onder controle te houden. Almqvist: "Het is noodzakelijk om sommige vitale functies, zoals de besturing en de remmen, mechanisch te blijven bedienen. Die kun je in principe altijd blijven gebruiken. Remsystemen worden nu al elektronisch aangestuurd, maar de chauffeur kan toch het rempedaal intrappen. Ook het stuur zal mechanisch verbonden moeten blijven met de voorwielen. Zo heeft de chauffeur altijd het laatste woord, zelfs als zijn truck gehackt is of de verbinding met de buitenwereld verbroken wordt". (Truckstar)

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Nooteboom introduceert nieuwe programm...

Allison versnellingsbakken 'made in Hu...

Kerst- en Nieuwjaarseditie Auto - en T...

Schorsing voertuig voor meerdere jaren...

Steeds meer vrouwen achter stuur van truck

DAF vindt de oudste truck nog in gebruik

Binnen vijf jaar voldoende truckparkings

Productie Scania Zwolle werkt voluit

Eerste TIR transport vanaf China naar ...

Tijdwinst bij de bediening van het K&o...


Nooteboom introduceert nieuwe programmaversie voor aslastberekening
Het Nooteboom Voertuig Aslast Berekeningsprogramma (NoVAB) werd ruim 20 jaar geleden door Nooteboom ontwikkeld voor klanten in het internationale, exceptionele vervoer.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

snapon
Kohl
Anema Trucks & Spare Parts
Capriël Nederland
D-tec
DHS
Hoornweg
HEBIC
vdl
advertise
Cuppers
terberg
Trucks.nl
Trailer innovation
Trailned
Middelbos
Van Schaften Trucks
facebook
rino