Terug naar het overzicht

Scania voert enerverende vernieuwingen door

Gepubliceerd op 26-11-2021 14:44 uur

Naast eennieuwe aandrijflijn en diensten introduceert Scania ook verschillende functies en opties voor hun premium trucks. De meest in het oog springende verandering is het nieuwe Scania Mirror View Camera-systeem (SMVC), waarvan de unieke oplossingen de human-machine-interface met betrekking tot digitale spiegels naar een geheel nieuw niveau tillen. Een vernieuwde bekledingslijn en kleurstellingen voor het interieur en vier verschillende opties voor bedden zijn enkele van de andere nieuwe items die de chauffeur extra comfort en een superieure uitstraling bieden.

 

“Bij de ontwikkeling van ons Scania Mirror View Camera-systeem hadden we de duidelijke ambitie om iets nieuws aan ons aanbod toe te voegen", zegt Peter Hellberg, Product Manager bij Scania Accessories. “Door de camera-unit bij de deur te plaatsen, net onder de zijruit, wordt de verbinding tussen wat de camera ziet en wat de chauffeur ervaart op het display natuurlijk en instinctief in vergelijking met wanneer de camera elders in de cabine zou zijn geplaatst.” Een truck met SMVC biedt een veel beter zicht rond de A-stijlen, een duidelijk voordeel bij het manoeuvreren op lastige kruispunten en in drukke stedelijke gebieden. Het bekijken van de 12,3 inch displays met hoge resolutie is eenvoudig omdat ze aan de A-stijl zijn geplaatst, zodat er niet meer dan minimale oogbewegingen nodig zijn om een volledig beeld te krijgen.
“Het unieke ontwerp van ons spiegelsysteem betekent dat de chauffeur altijd het uiteinde van het voertuig op het display kan zien”, zegt Hellberg. “Ook is het camerasysteem eenvoudig en op een natuurlijke manier aan te passen aan verschillende voertuigcombinaties. En zonder de traditionele spiegels neemt het gezichtsveld naast de A-stijlen duidelijk toe.”

 

Motortechnologie

Scania's nieuwe motorserie is een volledig nieuw motorplatform, waar Scania R&D vijf jaar lang aan heeft gewerkt vanaf de basis. Het nieuwe motorplatform behelst investeringen van meer dan twee miljard euro. Het nieuwe motorenaanbod betekent dat de klanten van Scania's verbrandingsmotoren hun brandstofefficiëntie, hun vermogen om op biobrandstof te rijden, hun totale bedrijfszuinigheid én hun verminderde CO2-emissies naar een volledig nieuw niveau kunnen tillen. De nieuwe motoren zijn geschikt voor tal van toepassingen en leveren een essentiële bijdrage aan de verwezenlijking van fossielvrij transport. 
“Deze nieuwe motoren vormen een uitzonderlijke aanvulling op de markt”, zegt Stefan Dorski, senior vice-president en hoofd van Scania Trucks. “Het laat zien hoe we bij Scania onze missie verwezenlijken, zowel op het gebied van onze veelgeprezen klantgerichtheid als op het gebied van duurzaamheid, met de wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen waar we ons aan hebben verbonden. De 8% brandstofbesparing die de nieuwe aandrijflijn biedt is absoluut een game changer voor onze sector.” Het thermisch rendement van de nieuwe motoren ligt rond de 50%. Dit percentage was voorheen niet haalbaar voor verbrandingsmotoren. Achter dit indrukwekkende prestatieniveau gaan ingenieuze engineering en het gebruik van technologie schuil, zoals dubbele bovenliggende nokkenassen en de Scania Twin SCR-dosering van AdBlue. Krachtige motormanagementsystemen bewaken de aandrijflijn en dragen zo bij aan de totale bedrijfszuinigheid onder alle omstandigheden. Scania's nieuwe motorserie introduceert de modernste technologieën en uitstekende brandstofprestaties in de transportindustrie. De nieuwe motoren hebben het vermogen om Scania's toppositie de komende tien jaar te behouden: de meest efficiënte truck is nóg efficiënter geworden.
“Als we het transportsysteem binnen de gestelde tijd willen verbeteren om de doelstellingen van het Parijs-akkoord te halen, moet de verandering nú plaatsvinden”, aldus Dorski. “Juist daarom stimuleert Scania energiezuinige voertuigen met een verbrandingsmotor en de implementatie van duurzame biobrandstoffen. Het behalen van onze bedrijfsdoelen is ook de beste manier om ervoor te zorgen dat we kunnen blijven investeren in gebieden van transformatie, zoals elektrificatie voor ons bedrijf en onze sector.”