Terug naar het overzicht

DAF: nieuwe serie trucks in de startblokken

Gepubliceerd op 09-06-2021 11:27 uur

Twee jaar geleden was Auto- en Transportwereld op bezoek bij DAF in het Belgische Westerlo om een fraaie nieuwe spuitfaciliteit te bezoeken. Er werd nog het een en ander bijgebouwd aan fabriekshallen, die zoals nu blijkt, bedoeld waren voor de fabricage van de splinternieuwe XF, XG en XG+ cabines. Met een fraaie presentatie zijn de nieuwe trucks nu voorgesteld. En wat voor een trucks! Ontworpen vanaf een blanco vel papier tegemoetkomend aan de nieuwe Europese richtlijn voor maten en gewichten (Masses & Dimensions), waardoor nieuwe mogelijkheden voor aerodynamica het licht zagen.

 

Zelf noemt DAF de nieuwe XF en XG weinig bescheiden, 'De nieuwe maatstaf op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort'. Dat nu allemaal moeten we nog maar even geloven, want het ging om een presentatie via de digitale wegen, die door corona zo ingeburgerd zijn geraakt. Jammer wel, want deze nieuwe DAF's wil je het liefst aanraken, voelen en erin kruipen. Nou, ja kruipen, de XG+ bijvoorbeeld biedt een flinke stahoogte van 2220 millimeter en 'loopruimte' in de cabine. 
De nieuwe Europese maten- en gewichtenrichtlijn die september 2020 van kracht is geworden, maakt het mogelijk om de cabine 160 mm langer te maken aan de voorkant en 300 millimeter of 330 mm voor de XG en XG+ aan de achterkant. Het biedt mogelijkheden waar het betreft de verbetering van de aerodynamica en dus betere verbruikscijfers bij minder uitstoot aan broeikasgassen. Hoe het in de praktijk allemaal gaat uitpakken staat te bezien, al stelt men bij DAF dat testen hebben uitgewezen dat de nieuwe generatie DAF tien(!) procent zuiniger is geworden. Dat DAF met deze nieuwe range aan XF, XG en XG+ hele hoge ogen gooit, staat nu al buiten kijf. Het ziet er allemaal prachtig uit, op het beeldscherm dus.

 

Voor het volledige verhaal van Jos Haas verwijzen wij u naar de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld die op 25 juni verschijnt.